Bier en wielrennen; een terugkerend stel

Ik heb als bierglazenverzamelaar al heel wat bierglazen door mijn hand laten gaan en voor mijn cameralens gehad. Inmiddels ruim 10.000 stuks. En met grote regelmaat is er een associatie tussen het bier en wielrennen. In de breedste zin van het woord wel te verstaan. Zo wordt, in mijn eerste voorbeeld, een individuele wielrenner herdacht. Het biermerk Buysse Beers van brouwerij Sint Canarus uit het Belgische Deinze eert daarmee de wielrenner Lucien Buysse uit Wontergem. Hij heeft, naar hun zeggen, de langste en zwaarste Tour de France op zijn naam gezet. De Tour de France van 1926. In mijn tweede voorbeeld wordt een uitdrukking uit het wielerjargon gebruikt. Ik heb het hier over de Chasse Patate, een biertje van brouwerij Hans en Grietje uit het Nederlandse Heerhugowaard. Een chasse patate is tevens het moment dat een wielrenner uit het peloton ontsnapt en tracht bij de kopgroep te komen. Hetgeen hem niet lukt. Een chasse patate!. Leuk gevonden. Het derde voorbeeld dat ik wil aanhalen is het biermerk dat verwijst naar een deel van het parkoers dat gereden wordt: De Kwaremont. Enerzijds praten we hier over een kuitenbijter van een helling in het Oost-Vlaanderse Kluisbergen die in menig wielerwedstrijd terug komt. Het betreft een helling van 6.6% gemiddeld. Anderzijds is dit het Belgisch biermerk Kwaremont van brouwerij De Brabandere. Een biertje met een alcoholpercentage van 6,6%. Duidelijk dat de wielersport en het bier een link hebben.

En dan heb ik het nog niet gehad over de serie Amstel glazen die de verschillende jaargangen van de Amstel Gold Race vertegenwoordigen, Primus die belangrijke personen en winnaars van de Ronde van Vlaanderen eert op hun bierglazen, Tuborg die sponsor is geweest bij het WK wielrennen, enz., enz. Kortom: bier en wielrennen, een terugkerend stel.